We vroegen Ahold Delhaize op de aandeelhoudersvergadering om een klimaatplan in lijn met het Parijs-akkoord. Het antwoord? Nee.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize op woensdag 12 april deden bijna 100 vrijwilligers van Milieudefensie juridisch vooronderzoek. De multinational staat op de lijst van grote vervuilende bedrijven waar Milieudefensie mogelijk een nieuwe klimaatrechtszaak tegen aanspant.

Ook buiten de aandeelhoudersvergadering werd actiegevoerd door ongeveer 120 mensen. Vrijwilligers van Milieudefensie Jong en FNV Young & United en werknemers van Etos, Gall & Gall en Albert Heijn wijzen de CEO en aandeelhouders van Ahold Delhaize op het tot nu toe falende beleid. Onze boodschap: de gigantische winsten van het concern worden gemaakt ten koste van het klimaat en werknemers.

Juridisch onderzoek

Milieudefensie Jong wilde Ahold Delhaize daarom op 12 april nog één keer vragen: Gaan jullie handelen in lijn met het klimaatakkoord van Parijs? Want alleen zo kunnen we gevaarlijke klimaatverandering stoppen. Het antwoord, op alle 25 vragenstellers was: ‘Nee’. Uiteindelijk zijn alle milieubewuste aandeelhouders collectief weggelopen.

Milieudefensie waarschuwt dat antwoorden van CEO Frans Muller op vragen van de activistische aandeelhouders worden gebruikt in het juridisch onderzoek naar Ahold Delhaize. De reactie van bestuursvoorzitter Muller kan invloed hebben op het besluit of Milieudefensie het bedrijf voor de rechter sleept, omdat het gevaarlijke klimaatverandering veroorzaakt.

Winnie Oussoren, van Milieudefensie Jong: Uit het antwoord van de heer Muller blijkt dat Ahold Delhaize in 2030 niet voldoet aan het klimaatakkoord van Parijs, een zwaarwegend argument om het bedrijf aan te klagen. Net als Shell moet het bedrijf zich realiseren dat winst nooit mag staan boven het klimaat en bestaanszekerheid van mensen in de hele wereld. Het gaat ook om zijn eigen klanten en werknemers.” 

Campagne Milieudefensie Jong

Vorig jaar kwam Milieudefensie Jong voor het eerst langs bij de aandeelhoudersvergadering in Zaandam (lees hier meer). Sindsdien hebben we acties gevoerd, handtekeningen verzameld (wel 17.536!) en met medewerkers van Ahold Delhaize gesproken. Het zorgde ervoor dat Ahold met een nieuw klimaatplan kwam in november: want ze voerden hun ambities op naar 28%.

Ahold is een ster in greenwashing. Zelf spreekt Ahold Delhaize van 37% reductie, maar het gaat slechts om 28% (zie hier hoe dat zit). Dat is bij lange na niet genoeg om de aarde leefbaar te houden. Ahold Delhaize ligt zo nog steeds op ramkoers met het klimaat. Ook vandaag hebben we dat weer kunnen zien. Milieudefensie Jong blijft actievoeren. De laatste aanmoediging is geweest.

Klimaatschade van Ahold Delhaize

Ahold Delhaize is een van de grote vervuilers die Milieudefensie heeft doorgelicht op klimaatplannen. Ahold Delhaize is het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Etos, Gall&Gall en Bol.com. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het concern nog steeds op ramkoers met het klimaat ligt. Als Ahold Delhaize doorgaat op dezelfde koers, veroorzaken deze ondernemingen 110 miljard euro klimaatschade tegen het jaar 2050. Dit blijkt uit geactualiseerde cijfers. Milieudefensie eist: minimaal 45% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 2019. Eerder gaf de rechter Milieudefensie gelijk in een vergelijkbare zaak tegen Shell.

Meer lezen?

Hier de geactualiseerde cijfers van AH.

Op 21 maart stuurde Milieudefensie een waarschuwingsbrief naar grote vervuilende bedrijven over het juridisch onderzoek Milieudefensie liet de klimaatplannen van grote vervuilende bedrijven doorlichten. Geen van de onderzochte bedrijven bleek beleid te hebben dat in lijn is met internationale klimaatafspraken.

Over de samenwerking van Milieudefensie en FNV: Werknemers kunnen sleutelrol spelen in klimaatbeleid bedrijven.

Foto’s door Savannah van den Roovaart.

Voor meer vragen over de actie, mail naar persvoorlichting@milieudefensie.nl

Add Comment

to top