Milieudefensie Jong is klaar met netjes vragen: we eisen een goed klimaatplan van Ahold Delhaize
Waarom Ahold Delhaize?
Ahold Delhaize ken je waarschijnlijk van de Albert Heijn, maar ook de Etos, Bol.com, Gall&Gall en meerdere merken in het buitenland vallen onder dit concern. En hoewel de Albert Heijn in 2022 al met een verscherping van haar klimaatdoelstellingen kwam die ambitieus genoeg is om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs, kan hetzelfde helaas niet gezegd worden voor Ahold als geheel. Volgens experts zijn de huidige plannen van het bedrijf slechts goed voor 26% reductie in CO2-uitstoot (van 2019 tot aan 2030), terwijl een reductie van 48% vereist is voor de doelstellingen van het Parijsakkoord.
Daarom trokken ruim honderd activisten van Millieudefensie naar de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize in Zaandam om nog een keer luid en duidelijk te eisen dat het bedrijf zich alsnog aan het akkoord van Parijs gaat houden, voor een leefbare aarde.
Wat was het antwoord?
Jammer genoeg, maar niet geheel onverwacht ging Ahold niet mee in deze eis. Frans Muller, de CEO van Ahold Delhaize, vertelde graag uitgebreid over de geweldige verantwoordelijkheid die zijn bedrijf volgens hem al neemt. Hij weigerde echter consequent te beloven de CO2-uitstoot van Ahold Delhaize met 48% te verminderen. Belangrijk hierbij is dat Ahold, zoals veel grote vervuilers, geen verantwoordelijkheid neemt over de uitstoot die ontstaat bij de toevoer en afvoer van de producten die het verkoopt.
Milieudefensie Jong voorzitter Winnie Oussoren beet het spits af en wees het bestuur van Ahold Delhaize direct op de pijnlijke feiten: Ahold Delhaize is volgens Profundo verantwoordelijk voor bijna 10 miljard aan klimaatschade, terwijl het aandeelhouders meer dan 100% winst uitkeert. Na Winnie vertelde nog eens een stuk of tien activisten hun persoonlijke motivatie om Ahold Delhaize verantwoordelijk te houden voor hun uitstoot. Onder hen was ook actrice Anniek Pheifer. Toen geen van hen een bevredigend antwoord kreeg, riepen we nog een laatste keer dat het “Parijs of de rechtbank” is en verlieten we zingend en met opgeheven vuist de vergadering.
Een bezoekje van activistische aandeelhouders
De actie tegen Ahold Delhaize staat niet op zichzelf. Uit een rapport over 20 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven van Milieudefensie, SOMO en Profundo blijkt dat deze vervuilers sinds het Klimaatakoord van Parijs uit 2015 in totaal 317 miljard euro winst. boekten Dat reusachtige bedrag is door deze bedrijven echter niet geïnvesteerd in een klimaatplan dat in lijn is met het klimaatakkoord van Parijs.
Winnie verklaart: “Grote vervuilende bedrijven boeken monsterwinsten ten koste van onze samenleving en planeet. Ondertussen wordt de grootaandeelhouder slapend nog rijker.”
Daarom zijn Milieudefensie en Milieudefensie Jong bezig met een campagne tegen grootvervuilers, waarbij veranderaars in grote getale afreizen naar de aandeelhoudersvergaderingeen van deze bedrijven Winnie: “ Tegen Ahold zeiden we: houd je aan het klimaatakkoord van Parijs, of we zien je, net als Shell en ING, in de rechtbank.” De volgende bedrijven die een bezoek van activistische aandeelhouders kunnen verwachten? Unilever, KLM en als eerste ING, op 22 april. En zo lang we geen bevredigende antwoorden krijgen, blijven we terugkomen!
Meer informatie:
—
Foto’s door Frans Blokhuis en Wouter van Leeuwen
Voor meer vragen over de actie, mail naar persvoorlichting@milieudefensie.nl