We zetten Yara te kakken tijdens de Grote Yara Shitshow

Milieudefensie Jong heeft op zaterdag 16 december samen met bondgenoten XR Landbouw, ASEED en Greenpeace een succesvolle actie voltooid op het Stadhuisplein in Utrecht: De Grote Yara Shitshow. Het doel van de actie was om de aandacht te vestigen op kunstmestproducent Yara, erkend als één van de meest vervuilende Nederlandse bedrijven door Milieudefensie. Yara houdt zich niet aan het Parijsakkoord en heeft nog geen intentie om dat te veranderen.

Tijdens de Grote Yara Shitshow ontving Yara verschillende symbolische awards voor het grootschalige gebruik van fossiele energie, greenwashing-praktijken en belastingvoordelen.

Greenwashing en Belastingvoordelen

Yara werd niet alleen bekritiseerd voor zijn CO2-uitstoot, maar ook voor zijn greenwashing-praktijken. De kunstmestproducent spendeert duizelingwekkende bedragen aan lobbyisten, lanceerde een eigen campagne voor ‘groene kunstmest’ en verspreidt onjuiste informatie. Daarnaast werd er veel aandacht besteed aan het belastingvoordeel dat Yara heeft. Het bedrijf hoeft namelijk bijna geen belasting betalen voor zijn energieverbruik, terwijl zijn aardgasverbruik net een groot deel van zijn CO2-uitstoot vertegenwoordigt. Zo word je natuurlijk al snel stinkend rijk.

Impact op Landbouw en Milieu

De actie benadrukte ook hoe Yara’s kunstmest de bodem, biodiversiteit, waterkwaliteit en de levensvatbaarheid van boerenbedrijven bedreigt. De afhankelijkheid van kunstmest heeft geleid tot uitputting en vervuiling van de bodem, waardoor boeren steeds afhankelijker worden van Yara’s producten.

Grote Opkomst en Boodschap

De Grote Yara Shitshow trok veel publiek en pers, waarbij de groene loper werd uitgerold om Yara’s praktijken aan de kaak te stellen. Hoewel Yara-medewerkers uitgenodigd waren om de awards in ontvangst te nemen, was er geen bevestiging van hun komst. Desondanks benadrukten wij de schadelijke impact van Yara op het milieu en riepen op tot verandering!

Meer informatie:

  • Lees hier de inventarisatie van onderzoeksbureau Profundo
  • Lees hier het persbericht van de actie

Add Comment

to top