Kamerleden op de eerlijke scooter

De Eerlijke Scooter is een scooter waarvan de uitlaatpijp is verlengd en uitkomt in het gezicht van de bestuurder. Degene die de vervuiling veroorzaakt, heeft er hierdoor dus ook zélf last van. Dat is eerlijker dan als andere weggebruikers de uitlaatgassen in hun gezichten krijgen. Zoals fietsers. Mensen die zelf geen ongezonde en vervuilende gassen uitstoten, zijn op dit moment de dupe van mensen die dat wel doen. Dat is toch te gek voor woorden!

Dagelijkse bron van irritatie

Een kwart van alle luchtvervuiling die een fietser op het fietspad inademt, wordt veroorzaakt door scooters. En wist je dat scooters vele malen meer schadelijke stoffen uitstoten dan een gemiddeld bestelbusje? Het aantal brommers en scooters is de afgelopen tien jaar in Nederland ook nog eens enorm gegroeid; van 690.476 in 2007 naar 1.125.846 in 2016. Scooters vormen dan ook een dagelijkse bron van irritatie. Trouwens niet alleen vanwege de ongezonde uitlaatgassen, maar ook omdat ze veel ruimte innemen en vaak gevaarlijk rijgedrag vertonen.

Van het fietspad naar de autoweg

Wij willen dat de scooter van het fietspad af, en de autoweg op gaat. Want de scooter is te vervuilend om tussen de fietsers te rijden. En een paar meter afstand tussen de scooter en de fietser maakt al veel verschil. Op dit moment pakt de gemeente Amsterdam scooters het beste aan. Vanaf 1 januari 2018 geldt een milieuzone voor scooters in Amsterdam. Ook heeft de gemeente besloten om scooters binnenkort naar de autoweg te verplaatsen. Precies een maatregel waar wij ook ook achter staan.

Eerlijke Scooter in Den Haag

Op 14 december 2017 voerden we actie met de Eerlijke Scooter. De Amsterdamse actiegroep Geef het Fietspad Terug!, de Fietsersbond, Natuur en Milieu, het Longfonds, en Luchtwachters uit het hele land deden ook mee. Op de Hofplaats in Den Haag nodigden we Tweede Kamerleden uit om een ritje te maken. Kijk de video:

De actie was een succes! Die middag werd besloten dat een helmplicht ingevoerd kan worden. Daardoor is de situatie veilig genoeg voor scooterrijders op de autoweg. Uiteindelijk willen we natuurlijk een algemeen verbod op scooters die op fossiele brandstoffen rijden. Maar dit is weer een mooie stap in de goede richting.

Add Comment

to top