Het fijne van treinen
Door Nadine Hoen & Feiko de Bruin
Waarom jij deze zomer moet reizen met de trein
Kilometers spoor, uitgestrekt over heel Europa. Toch stappen we nog vaak in een vliegtuig dat op een onmogelijk vroeg tijdstip vertrekt en weinig beenruimte biedt. Onderweg naar een Europese hoofdstad, om daar dan in tweeënzeventig uur, of minder, zoveel mogelijk te zien. Stressvol, en bovendien: niet duurzaam. Sommige dingen waren vroeger toch écht beter. Dit stuk moedigt jou aan om deze zomer een Grand Tourists te worden en Europa per trein te ontdekken! We vertellen je wat een grand tour is, waarom je dat per trein wil doen, en geven inspiratie om je eigen treinreis te plannen. En voyage!
Wat is een grand tour d’Europe?
Met een ‘grand tour’ wordt een reis langs klassieke monumenten op het vasteland van Europa bedoeld. Deze reis werd in de 18e tot het begin van de 20e eeuw per koets gemaakt door jongvolwassenen uit de hoogste standen. Ze maakten deze reis om kennis te maken met kunst en cultuur, om zelf (seksueel) ontwikkeld te raken, en om tijdelijk te ontsnappen uit de waan van de dag. Hoewel we tegenwoordig niet meer per koets reizen, is de motivatie om op reis te gaan voor veel jongeren hetzelfde gebleven. Daarom raden wij iedereen aan zo’n grand tour per trein te ondernemen!
Waarom zou je dat willen?
Maar, wie gaat er op reis met de trein als vliegen zowel sneller als goedkoper is? Nou, steeds meer mensen dus! Al voor Corona nam de populariteit van reizen met de trein hard toe. Zo groeide het aantal treinreizen over afstanden van meer dan 700 kilometer in 2019 met zo’n 33 (naar Barcelona) tot 56 (Milaan) of zelfs 61 procent (Bordeaux) (1).Het zou natuurlijk nog beter zijn als er een eerlijke concurrentie zou ontstaan tussen treinreizen en vliegen. Op dit moment betalen aanbieders van treinreizen belasting over ticketinkomsten en energie, wat uiteraard doorberekend wordt aan de klant. Dit is niet het geval voor aanbieders van vliegreizen, wat voor een nogal scheve balans zorgt. Al is de recente vliegbelasting al een welkome toevoeging.
Dit zou nog wel eens kunnen veranderen. Want, het jaar 2021 is door de Europese Unie uitgeroepen tot het jaar van het spoor. Dit wordt nu al gevierd met een nieuwe, dagelijks rijdende nachttrein tussen Amsterdam en Wenen. Het duurt misschien wat langer, maar het is toch heerlijk om uitgeslapen aan te komen op je bestemming? Amsterdam – Wenen is pas het begin. Binnenkort zullen er ook nachttreinen reizen tussen Berlijn en Milaan, tussen Praag en Kroatië, en kunnen we per nachttrein naar Kopenhagen(2). Zo wordt langzaam maar zeker heel Europa per trein bereikbaar, zoals dat voor de opkomst van goedkope vluchten heel gewoon was.
Hoe ziet een grand tour d’Europe met de trein eruit?
Hoewel treinreizen nog vaak als duur wordt gezien, kunnen jongeren tussen de 18 en 27 jaar al sinds 2018 met korting door Europa treinreizen. Dit doe je met een Interrail Global Pass. Dit is een treinpas op je telefoon waarmee je op een vastgesteld aantal reisdagen zoveel kunt reizen als je wilt op het treinnetwerk binnen Europa. Het fijne aan deze manier van reizen is dat het mega flexibel is. Op elk moment tijdens je reis kan je besluiten je plannen om te gooien of kies er voor zonder plan op pad te gaan. Europa is van jou! Ter inspiratie staan hieronder twee suggesties voor een rondje Europa. Voor deze rondjes raad ik aan om in ieder geval drie weken vakantie, en een Interrail Global Pass te nemen met zeven reisdagen binnen één maand.
Grand Tour 1: Rondje Oost Europa
Route: Amsterdam – Berlijn – Praag – Boedapest – Belgrado – Athene – Rome – Milaan – Amsterdam
Dit rondje geeft een inkijk in hoe divers Europa is. Hoe verder je Oost Europa in gaat, hoe slomer de treinen worden, maar ook des te goedkoper en zonniger je vakantie wordt. Cultuur snuiven in Berlijn, naar de club in Praag, in de thermen in Boedapest, en dan op de Akropolis in Athene. Extra leuk is dat je met je interrail pas ook een boot oversteek kan maken tussen Griekenland en Italië, om vervolgens in Italië te genieten van la bella vita. Tip is om aan dit rondje Wenen toe te voegen. De spiksplinternieuwe nachttrein is perfect om mee te beginnen, of aan het einde toe te voegen. Voor wat meer natuur kan je nog stoppen bij een van de meren in het Noorden van Italië. Houd er dan wel rekening mee dat je met meer stops ook meer reisdagen in een maand nodig hebt!
Grand Tour 2: Rondje Zonnig Europa
Route: Amsterdam – Parijs – Bilbao – Madrid – Barcelona – Nice – Milaan – Amsterdam
Wel zin om Europa te zien, maar ook verzekerd zijn van mooi weer? Trein zuidwest Europa in! Begin in Parijs, waar je, als je onder de 25 bent, bijna alle musea gratis in kan. Vervolg je weg naar Bilbao om pintxos (kleine tapas) te eten en ga via Madrid naar de spaanse en franse rivièra, om zo via Milaan terug naar Nederland te reizen. Zon, zee, lekker eten en europese topsteden. Wat wil je nog meer? Mocht je nou toch nog meer willen, breid dan je rondje uit naar Portugal en de rest van Spanje. Dan kan je ook nog Porto, Lissabon, en Valencia bezoeken. Of stap uit in een klein spaans dorpje onderweg, wie weet wat je ontdekt!
Nu jij weet wat je opties zijn, kan je jouw grand tour gaan plannen. Mocht je nou op zoek zijn naar meer duurzame reisinspiratie, overweeg dan het boek ‘80 duurzame reizen’ van Lonely Planet aan te schaffen, of check onze instapost over groene reis accounts.
Wij wensen je een fijne trein zomer!
https://nieuws.ns.nl/vier-miljoen-reizigers-in-2019-per-trein-de-grens-over/