Selecteer een pagina

Milieudefensie Jong voor de tweede keer naar Aandeelhoudersvergadering Unilever: opnieuw een teleurstellend antwoord

Op initiatief van Milieudefensie Jong, hielden honderd activistische aandeelhouders Unilever woensdag 1 mei verantwoordelijk voor haar CO2-uitstoot. Dat het bedrijf tegenwoordig vanuit het Verenigd Koninkrijk opereert, hield ons niet tegen. Met twee bussen staken we het kanaal over. Duidelijke beloftes vanuit Unilever bleven helaas uit. Wel hebben we de urgentie om nú in actie te komen voor het klimaat goed kunnen benadrukken.

Twee bussen met in totaal 100 activistische aandeelhouders vertrokken op dinsdag 30 april richting Londen. Het doel van deze groene zakenreis? Kritische vragen stellen aan Unilever, om te zorgen dat deze vervuilende multinational zich eindelijk aan het klimaatakkoord van Parijs gaat houden. Zou Unilever bij deze tweede kans, na vorig jaar, nu wel een duidelijk antwoord geven?

Actie toont de ernst van de klimaatcrisi

Dat honderd activisten (onder wie veel jongeren) bereid zijn om met de bus naar het Verenigd Koninkrijk te gaan om daar een urenlange vergadering bij te wonen

Een van de vragenstellers die mee ging is bekende Nederlander Gaite Jansen. De actrice en dichter maakt zich zorgen over de negatieve klimaatimpact van grote vervuilers zoals Unilever. “Ik heb van huis uit geleerd dat we moeten zorgen voor elkaar en voor de natuur. Unilever zorgt vooral voor zijn aandeelhouders, die sinds het klimaatakkoord van Parijs meer dan 45 miljard euro rijker zijn geworden. Wij betalen daar met zijn allen de prijs voor.”

Klimaatplan zo lek als een boodschappenmandje

Ook Winnie Oussoren, voorzitter van Milieudefensie Jong, ziet deze laksheid van Unilever. “Het huidige klimaatplan is zo lek als een boodschappenmandje. In plaats van de megawinsten te gebruiken om de gaten te dichten, kiest CEO Hein Schumacher ervoor om grootaandeelhouders nóg rijker te maken.” 

Ter illustratie: nieuw onafhankelijk onderzoek van Profundo bracht aan het licht dat de producent van wasmiddelen, pindakaas, frisdrank en ijsjes voor € 268 miljard* aan klimaatschade aanricht. Dit bedrag is berekend op basis van Unilever’s eigen klimaatplan. Ook boekt het bedrijf nog steeds winsten met het gebruik van palmolie. 

En het antwoord is…

Genoeg aanleiding dus om te eisen dat Unilever de uitstoot in 2030 gaat verminderen met 48% in de gehele keten, om zo niet de volgende Shell of ING te worden die in de rechtbank belandt. Maar het antwoord van Unilever