Nieuwe campagne: van Ahold naar de hele voedselsector!

Nieuwe campagne: van Ahold naar de hele voedselsector!

Milieudefensie Jong trapt het jaar af met een nieuwjaarsduik! Met de video maken we onze nieuwe campagneplannen bekend…

De zes bedrijven worden de focus van onze nieuwe campagneplannen. De jongeren van Milieudefensie richten zich nu op alle grote vervuilers van de voedselsector, in plaats van alleen Ahold Delhaize. Na een jaar campagne gevoerd te hebben op de supermarktgigant, begint het bedrijf langzaam de juiste signalen af te geven. Zo heeft Albert Heijn de ambities verhoogd in lijn met onze eisen. Een goede stap, want daarmee laat de supermarkt zien dat het dus wel kán. Nu moet de rest van Ahold Delhaize volgen: het moederbedrijf blijft voorlopig achter met maar 28% reductie, terwijl onze eis 45% in 2030 is.

Waarom de hele voedselsector?

Naast Ahold Delhaize zijn er nog vijf grote systeemspelers in de voedselsector: bekende namen zijn Unilever, FrieslandCampina en Rabobank. Ook Vion (vleesproducent) en Yara (kunstmest) behoren tot onze nieuwe focus. We noemen deze bedrijven systeemspelers, omdat ze een heel groot deel van de markt in handen hebben. Zo kunnen ze invloed uitoefenen op al hun leveranciers, maar bepalen deze bedrijven ook wat de consument te kiezen heeft in de winkel. Als ze zouden willen, zouden ze het de consument heel makkelijk kunnen maken om duurzaam te eten. Bijvoorbeeld door meer goedkope plantaardige producten aan te bieden.

En dat is belangrijk.

De voedselsector is één van de sectoren die we niet kunnen missen. Ook als we in 2050 net-zero zijn, moeten we nog steeds te eten hebben. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor verwarming en vervoer – we zullen deze diensten altijd nodig hebben. Het is daarom extra belangrijk dat die noodzakelijke sectoren veranderen. De consument kan niet zonder, dus moeten de systeemspelers hun macht inzetten om de consument hun producten duurzaam te laten gebruiken.

Onze eis.

Door met een goed klimaatplan te komen, kunnen de zes bedrijven de hele voedselsector leiden naar 45% CO2-reductie in 2030 en naar een klimaatrechtvaardige voedselsector. Dát is de eis die we aan deze grote bedrijven stellen!

Doe mee!

Samen kunnen we goede klimaatplannen afdwingen bij deze bedrijven. Doe jij mee? Kom op 26 januari naar onze campagnedag en geef de campagne van 2023 vorm. Samen kan het anders!

Wereldwijd merken miljoenen mensen al de gevolgen van de klimaatcrisis, en dit is nog maar het begin. Daarom moet Ahold Delhaize nu klimaatproof worden. Als zelfverklaarde ‘duurzaamste supermarkt’ moet Ahold Delhaize zich aan het Parijs-akkoord houden. Teken de petitie!

Add Comment

to top